משלוח חינם לכל הארץ מעל סכום של 450 ש"ח

קטגוריות

מתוקים ומלוחים

מזונות על לחורף (ובכלל)

החורף הישראלי אמנם לא קשוח כמו זה שבאירופה, אבל עדיין אלפים מאתנו סובלים מתסמיניו השונים – החל מיובש, צינון, חום, שיעול ועד שפעת, דלקות שונות וסיבוכים נוספים. אז במקום להיצמד כל החורף לסירופ וכדורים, הרבה יותר פשוט לשלב את המזונות הנכונים בתפריט היומי ולחזק את מערכת החיסון שלנו. אנו בקולה מרקט החלטנו לעשות לכם קצת סדר בנושא.

למה מתכוונים כשמדברים על סופר-פודס (מזונות על) ?

מעבר לשינויים הקיצוניים במזג האוויר, אנחנו נושמים אוויר מזוהם, אוכלים ג׳אנק פוד, חלקנו נוטלים הורמונים ותרופות ורבים מאתנו חווים תחושת לחץ ברמות שונות. לכן, ישנם מזונות שעוזרים לגוף שלנו להילחם בהשפעות השליליות ונלחמים ברדיקלים חופשיים האחראיים כמעט על כל המחלות הידועות בעולם המערבי.

המזונות הללו נקראים סופר פוד’ס – מזונות על – והם כוללים קבוצה מכובדת של מאכלים על בסיס צמחי בעלי יכולות ריפוי והזנה גבוהות, אך גם דגים וחלבונים מסויימים נחשבים לאבני הבסיס התזונתיים אשר טובים מאוד לבריאותנו. אוכמניות, סלמון, קייל ואסאי הם רק כמה דוגמאות למזונות שקיבלו את התווית “סופר-פוד”.

עם זאת, אין קריטריונים חד משמעיים לקביעת מהו ומה לא מזון-על. על פי נתוני איגוד הלב האמריקני, למזונות Superfood אין קבוצת אוכל מוגדרת משלהם. ניתן להניח ש’מזון-על׳ הוא יותר מונח שיווקי למזונות שיש להם סגולות בריאותיים בריכוז גבוה, המזינים את צרכי הגוף לויטמינים, מינרלים ולחומצות שומן חיוניות.

מזונות העל הפופולארים ביותר:

גזר, דלעת ובטטה

בטטות ודלעת נכנסו לרשימת המזון העל, מסיבות דומות לאלו הרשומים לירקות עליים. שני סוגי המזון הם בדרך כלל מקורות מצוינים לסיבים תזונתיים, ויטמין A ועוד ועוד. הם גם מתוקים באופן טבעי ואינם דורשים את החמאה, השמנת או המלח שנוספים בדרך כלל לתפוחי אדמה. גזר ובטטה מכילים בטא-קרוטן, הנגזרת הטבעית של ויטמין A. ויטמין זה מסייע בשיפור הראייה, מחזק את מערכת החיסון ומסייע לשיקום פצעים.

אוכמניות, גוג׳י ברי ושאר פירות יער  

אוכמניות לרוב מובילות ברשימות רבות של מזונות על מכיוון שהן עשירות בוויטמינים, סיבים תזונתיים ופיטוכימיקלים. עם זאת אותם חומרים מזינים שנמצאים באוכמניות נמצאים גם בסוגים רבים אחרים של פירות יער, כולל תותים, רימון וחמוציות. צריכה גבוהה של פירות יער עשויה להפחית את הסיכון למחלות לב. בנוסף הם מכילים ריכוז גבוה של נוגדי חימצון המסייעים לטיפול באלרגיה ושפעת. גוג׳י ברי ידוע בסגולותיו לחיזוק המערכת החיסונית, לשיפור הראייה, להורדת רמת הסוכר בגוף, מעכב הזדקנות, מונע סוגים מסויימים של סרטן ומסייע להגברה של הורמון הגדילה בגוף אשר תורם לאריכות ימים.

ירקות ועלים ירוקים

המשתייכים לקבוצה זו הם ירקות כמו עשב חיטה, קייל, מנגולד שוויצרי, בוק צ׳וי, תרד, גרגר הנחלים, ברוקולי וכרוב. ירקות ועלים אלה עמוסים בוויטמינים A, C ו- K, כמו גם סיבים תזונתיים, סידן ומינרלים אחרים. בנוסף הם עתירים בנוגדי חמצון אשר עוזרים לעיכול ע״י הפרשה של אנזימי עיכול ומסייעים בניקוי רעלים מהדם. מומלץ לצרוך מהם כשתי כוסות ביום.

שעועית ודגנים מלאים

שעועית ודגנים מלאים כלולים גם ברשימות מזון העל. שעועית היא מקור לחלבון דל שומן. הם מכילים סיבים תזונתיים שמפחיתים כולסטרול. קינואה למשל, אינה גרגר, אך היא מתבשלת כמו אחת, והיא גם מקור מדהים לחלבון, ויטמינים, מינרלים, סיבים ונוגדי חמצון. היא מכילה את כל חומות האמינו החיוניות לגופנו.

אגוזים וזרעים

אגוזים וזרעים מכילים רמות גבוהות של מינרלים ושומנים בריאים. למרות שמדובר בתוספות נפוצות ברשימות מזונות על, החיסרון הוא שהם עתירי קלוריות. אגוזים וזרעים טבעיים, בהקשר זה, הם אידיאליים מכיוון שהם עמוסים בחלבון, סיבים תזונתיים ושומנים בריאים. אגוזי ברזיל וגרעיני דלעת עשירים באבץ המסייע בייצור תאי דם לבנים החיוניים למערכת החיסון. זרעי צ׳יה מקטינים את הסיכון לסרטן ומאטים הזדקנות ונחשבים לאחד מהמאכלים הבריאים ביותר בעולם אשר תמיד מככב ברשימות מזונות העל.

סלמון, הרינג וסרדינים

סלמון, סרדינים, מקרל, הרינג, הליבוט ודגי ים שומניים אחרים עשירים באומגה 3 הנחשבת כמורידה את הסיכון למחלות לב ושבץ מוחי ומעלה את רמות הכולסטרול הטוב. היתרונות שבאכילת דגים עשויים לעלות בהרבה על הסיכון לפגיעה בבריאות מכספית הדגים. בנוסף, דג סלמון מכיל כמות יפה של ויטמין D המאט את תהליך שחיקת עצמות הגוף ומסייע מניעת דלקות גרון.

ספירולינה

בקבוצת אצות הים, מככבת בשנים האחרונות הספירולינה – אותה אצה ירוקה שמרוכזת מאוד במינרליים, בחלבון ועשירה בברזל. הספירולינה מסייעת לבעיות קשב וריכוז, מפחיתה רעלים במעיים, משפרת את קצב חילוף החומרים בגוף, מסייעת בהעלאת רמות ההמוגלובין בשל רמות הברזל הגבוהות שהיא מכילה, עשירה בנוגדי חמצון ומתאימה במיוחד לספורטאים ולשמירה מפני הזדקנות. כדי ליהנות מהערכים התזונתיים הגבוהים שלה, מומלץ לאכול אותה בצורתה הטרייה, למרות שניתן לרכוש גם חטיפי ספירולינה או לשלבה בשייק ירוק.

אבוקדו וטחינה מלאה

שומנים טובים אלו הם מקור מצויין לסידן אשר אחראי לבניית וחיזוק העצמות. הסידן מסייע למניעת קרישי דם ודואג שמערכת העצבים והלב יתפקדו כראוי. ניתן בקלות לשלב בתפריט היומי על ידי החלפת השמן בסלט ואת המיונז בכריכים – בטחינה משומשום מלא.

שמן קוקוס

שמן קוקוס טהור מסייע לשפר את מערכת העיכול ע״י ספיגת ויטמינים מסיסים בשומן וחומצות אמינו. שמן הקוקוס משפר את ניצול הסוכר בדם ומסייע לחולי סכרת. חומצות השומן שמצויות בו מחזקות את המערכת החיסונית, את בלוטת התריס ומעלות את רמת האנרגיה בגוף. ישנם שימושים רבים לשמן קוקוס (זה כבר לכתבה אחרת J ), אך לרוב משתמשים בו לבישול ולאפייה.

תבלינים וחליטות תה

הרפואה הסינית טוענת שחליטות מצמחי מרפא ותבלינים מחממים הם המומלצים ביותר מבחינה אנרגטית לתקופת החורף הקר. הם אנטי בקטריאליים, מדללי דם, אנטי דלקתיים, מורידי חום, נותני אנרגיה וממריצים את תפקוד מערכת החיסון. בין החליטות והתבלינים שכדאי לצרוך בחורף: פלפל צ׳ילי, ג׳ינג׳ר, כורכום, שום, קינמון, תימין ולוונדר. רצוי לשלבם בכל תבשיל, מאפה או במרק חם – ולזכור תמיד שמרק עוף מהווה בפני עצמו תרופה ידועה למלחמה בשפעת.

סופר פוד- מזונות על לחורף

Main photo created by freepik – www.freepik.com

0
    0
    העגלה שלכם
    העגלה שלכם ריקהחזרו לחנות
      הפעילו קופון

      התחבר

      הרשמה

      אנחנו נשתמש בפרטים האישיים כדי להציע לך תמיכה בתהליך באתר זה, לנהל את הגישה לחשבון וכדי לבצע פעולות נוספות כפי שמפורט במדיניות פרטיות.

      דילוג לתוכן