משלוח חינם לכל הארץ מעל סכום של 450 ש"ח

קטגוריות

מתוקים ומלוחים

איך מומלץ לאחסן מזון יבש

בכל מטבח בישראל חבויים להם בנבכי המזווה תבלינים, פיצוחים, קטניות, פירות יבשים, אורז, פסטות, קמחים למיניהם ועוד מגוון רחב של מוצרים יבשים הממתינים בקוצר רוח שנשתמש בהם מדי יום.

למרות שתקופת השימוש בהם ארוכה יחסית לבשר, מוצרי חלב וירקות טריים והם מאופסנים בארון סגור, באופן טבעי מוצרי בסיס אלה עלולים להתקלקל ולמשוך מיני מזיקים לא רצויים.

כדי למנוע את המצב הלא רצוי ואת הסיכון הבריאותי הכרוך בו, עלינו לשים לב במיוחד לאופן בו אנו שומרים על המזון היבש, ולוודא שיצרנו התנאים האופטימליים לשימור ממושך שלו.

מה בעצם מקלקל את המזון שלנו? 

כדי להבין מדוע עלינו לאחסן את המזון באופן מסויים, עלינו להבין ראשית מה גורם לו להתקלקל. תנאים סביבתיים מסויימים נוטים לאפשר לפטריות ולעובש לגדול ולכן עלינו למנוע אותם עד כמה שניתן ולאחסן את המזון בסביבה שלא תאפשר להם לגדול. בפשטות מאוד – פטריות ועובש אוהבים מאוד מקומות לחים, חמים ומוארים. למה הכוונה?

לחות – לחות היא מידת הרטיבות שנמצאת באוויר. כל סוגי הפטריות והעובש זקוקים ללחות בכדי לגדול. זוהי הסיבה שחדרי אמבטיה ומרתפים בדרך כלל מועדים יותר לפורענות. לכן, ההמלצה היא לאחסן את המזון במקום כמה שיותר יבש, ללא קירבה לצינורות וברזים.

טמפרטורה – לעובשים יש טווח די רחב של טמפרטורת גידול וזו הסיבה שנוכל למצוא עובש אפילו במקרר. הטמפרטורה האידיאלית לרוב סוגי העובשים היא 30 מעלות, כאשר רובם אינם שורדים מתחת ל-0 מעלות. ההמלצה היא לאחסן מזון במקום כמה שיותר קריר (לפחות בטמפרטורת החדר) וכמובן שאם ניתן העדיפות היא להקפיא. שימו לב שמנועים של מוצרי החשמל הבייתים פולטים חום, לכן מומלץ לא לאחסן מזון בארון אשר נמצא בקרבת מיקרוגל או תנור ושאינו גובל עם מקרר או מדיח כלים.

חמצן ואור – אור השמש הוא מרכיב חיוני בתהליכי הפוטוסינתזה והוא הכרחי לקיום חיים. ההמלצה היא לאחסן מוצרים במקום מוצל ולא להניחם על השיש או בקרבת חלון. גם החמצן שבאוויר עלול לגרום לתהליכי חמצון המזיקים למזון ולכן עדיף לאחסן את המזון בקופסאות אטומות או שקיות ריקות מאוויר, עליהם נפרט בהמשך.

אם כך, אחסון נכון של חומרי הגלם מאפשר לנו להפחית את כמות הפסולת שאנו מייצרים בבית ומונע מהמוצרים להתקלקל תוך פרק זמן קצר. חשוב לזכור את עיקרון ה FIFO – מה שהוכנס ראשון ייצא ראשון. כלומר, העדיפות היא תמיד להשתמש במוצרים הראשונים שרכשנו ולאפסן אותם בסדר כרונולוגי גם במקרר.

אחסון מזון יבש

טיפים לאחסון סוגי מזון שונים:

מיני לחמים ומאפים – למעשה כל מה שמכיל בתוכו קמח או שמרים נוטה לצבור עובש במהירות כאשר נשמר באופן לא נכון. ההמלצה היא לשמור אותם בשקיות המקוריות שלהם או בקופסאות ואקום אטומות לחלוטין על מנת למנוע לחות ולהאריך את חיי המדף שלהם. שימו לב שלחמים טריים מומלץ לצרוך עד יומיים מרגע שנאפו וניתן לשמור אותם עד שבוע במקרר או עד 3 חודשים במקפיא.

קטניות , דגנים וקמחים  – מומלץ לשמור במיכלים אטומים ללא אוויר או לחות. הקפאה תאפשר להם להישמר עד שנה ואף יותר. ניתן להוסיף לקופסה 3 עלי דפנה אשר מרחיקים את המזיקים השונים (רק זכרו שיש להחליף את העלים מדי 3-4 חודשים). קופסאות מסוג זה הן פתרון אחסון מצוין עבור קטניות שכולל מניעת נזק או שפיכה בעת נפילה ומונע כניסת מזיקים לטווח הארוך.

תבלינים ועשבי תיבול –  כאמור תפקידם של התבלינים הוא לשפר ולגוון לנו את הארוחות, לכן עליהם להיות מאוחסנים כהלכה. מאחר ותבלינים ועשבי תיבול נוטים להתפזר בתוך הארון ולמשוך אליהם פרפרים ועוד מזיקים למיניהם מומלץ לשמור אותם בקופסאות אטומות, רצוי מזכוכית, במקום קריר וחשוך. בנוסף, טעמם של התבלינים הולך ונשחק ככל שעובר הזמן ועלינו להחליפם מדי שנה כדי לא לפגוע בטעם, במרקם ובצבע שלהם. ניתן להקפיא.

אורז – ניתן לשמור במיכל אטום במשך 6 חודשים מרגע הרכישה בטמפרטורת החדר. העדיפות היא לאחסן אותו במקרר ואף ניתן להקפיאו לתקופה קצרה.

פירות יבשים – פירות יבשים הם פירות לחים אשר יש בהם כמות מסוימת של מים, לכן יש לאחסנם במיכלים אטומים למניעת לחות העלולה ליצור עובש. יש לשמור אותם במקום קריר, עדיף במזווה ולא במקרר. טמפרטורה אידיאלית לשמירה על טריותם לטווח הארוך היא בין 10-15 מעלות.

אגוזים –  האגוזים הטריים שכולנו אוהבים עלולים להתקלקל עם חשיפה ממושכת לאור וללחות. טעמם המקסימלי יישמר במזווה לתקופה של עד חודש. לאחר מכן הארומה והטעם עשויים לפוג והם יקבלו מרקם שונה. אם בחרתם להחזיקם במקרר השגיחו מפני עובש. הקפאה תשמור על טריותם לתקופה של עד 6 חודשים.

פיצוחים – לשקית שבה נמכרים הפיצוחים יש מרכיב חשוב. שקיות ניילון פשוטות לרוב יישמרו על טריותם למשך ימים ספורים, בעוד ששקיות המצופות מבפנים באלומיניום יישמרו עליהם לתקופה של שבועיים ואף יותר. ניתן לשמור פיצוחים גם בקופסאות ואקום אטומות בפריזר לתקופה של עד 6 חודשים.

פולי קפה – שקית ייעודית לקפה לרוב עשויה מניילון פנימי והיא זו שתשמור באופן המקסימלי על הארומה והטעם של פולי הקפה. קפה אינסטנט שטרם נפתח יישמר בכלי אטום במזווה עד שנה ולאחר פתיחתו הוא יישמר כחודשיים. ניתן להקפיא פולי קפה שלמים או טחונים בכלי זכוכית אטום.

הרבה מסתכם גם באיכות המזון

אחסון נכון של מזון מאפשר לנו לרכוש מראש כמויות גדולות יותר ובכך גם לחסוך כסף וגם להאריך את חיי המדף של כל מוצר, אך גם לאיכות המוצרים יש מרכיב לא פחות חשוב. כמו שלא הייתם בהכרח קונים בשר אצל הירקן, כך לא תמיד מומלץ לקנות קטניות בכל חנות מכולת. חנות מתמחה כמו זו שלנו בקולה מרקט, תבטיח לכם טריות מקסימלית לכל מוצר, שכן התחלופה אצלנו גבוהה מאוד ותוקף השימוש של המוצרים היבשים יהיה מספק גם ללא מתן תשומת לב מיוחדת. עם זאת, במידה ואתם מעוניינים לשמור מוצרים לאורך זמן ממושך, העדיפות היא תמיד להקפיא כל מה שניתן.

 

 

0
    0
    העגלה שלכם
    העגלה שלכם ריקהחזרו לחנות
      הפעילו קופון

      התחבר

      הרשמה

      אנחנו נשתמש בפרטים האישיים כדי להציע לך תמיכה בתהליך באתר זה, לנהל את הגישה לחשבון וכדי לבצע פעולות נוספות כפי שמפורט במדיניות פרטיות.

      דילוג לתוכן