מתוקים ומלוחים

תחליפי סוכר – אלטרנטיבה מתוקה

נראה כי סוכר היה כאן מאז ומעולם, ממש כמו אוויר לנשימה… אם כי הוא פחות חיוני ובריא לאדם. כולם מדברים על נזקי הסוכר הלבן ומשווים אותו לסם הרסני שפוגע בגוף, בבריאות ובנפש. אבל כולם גם מסכימים כי בלעדיו החיים היו הרבה פחות מתוקים ונעימים. אז איזה מזל שאפשר להמשיך ליהנות ממתוק, עם תחליפי סוכר וממתיקים טבעיים.

סוכרוז הוא הסוכר הנפוץ ביותר המצוי בטבע, בעיקר בקני סוכר וסלק סוכר, מהם מיוצר “הסוכר הביתי” הלבן הרגיל.

בנוסף לסוכרוז יש עוד סוגי סוכרים כגלוקוז ופרוקטוז, הנמצאים במוצרים צמחיים, והלקטוז שבחלב. סוכרוז, הסוכר הלבן המוכר לכולם הוא נטול ערכים תזונתיים ונחשב לקלוריה ריקה ולא מומלצת לצריכה. תחת המשפחה הזאת מופיעים גם מוצרי “סוכר חום” שאינו אלא סוכר לבן שנצבע בכרמל או במולאסה, בין אלה יש ‘סוכר דמררה’ שנותרו בו ויטמיני B למיניהם ומס’ מינרלים גם לאחר הזיקוק, סוכר חום כהה מעורבב עם מולאסה, סוכר קנים אורגני, סוכר חום עשיר בויטמינים ומינרלים. כאשר מבקשים להכניס ממתיק מעט בריא יותר למטבח ולגוף, יש כמה אלטרנטיבות בריאות ומתוקות:

מולאסה, (דִּבְשָׁה) –  סירופ סמיך כהה, הנוצר כתוצאה מבישול ממושך של מיץ קנה סוכר או סלק סוכר ויש לו יתרונות בריאותיים רבים. המולאסה מהווה את אחד המקורות הטובים ביותר לברזל שאינו מן החי, כמויות הסידן, מגנזיום ומנגן הנמצאים בה מסייעים להסדרת תהליך העיכול. דבשה מכילה גם נחושת המחזקת את שורשי השערה ומעודדת צמיחת שיער. מגוון המינרלים הקיים בה מסייע בשמירה על בריאות העצם ומסייעת מאוד בבעיות נשיות כאלה ואחרות. במטבח ניתן להשתמש במולאסה כתחליף סוכר במאפים וקינוחים, כתוספת ממתיקה לשייק או סמוזי, אפשר להוסיף אותה לרטבים ומרינדות ועוד. הדבשה ידועה גם כספקית אנרגיה זמינה וניתן להוסיפה למשקה בוקר למשל.

סוכר ענבים –  (גלוקוז, דקסטרוז), סוכר מזוקק ממקור טבעי אך לאחר זיקוקו הוא זהה בהרכבו לסוכר הרגיל. מבחינת הערך הגליקמי, סוכר ענבים נחשב לפחמימה בעלת הערך הגבוה ביותר, הוא נספג מהר ובקלות ואינו מכביד על מערכת העיכול. כמו כן הוא נמס במהירות ומספק לגוף את האנרגיה הזמינה הנדרשת. בשל היותו מקור לסוכר זמין הוא משמש לבדיקות העמסת סוכר בזמן היריון ומסייע לבוני שרירים מקצועיים בבניית השרירים, ספיגת החלבון בהם והתאוששות מהירה של הגוף לאחר אימון מאסיבי.

סוכר קוקוס – לקוקוס יתרונות בריאותיים רבים, על כך כתבנו במאמר “קסם הקוקוס” ולכן לא מפתיע כלל שהוא משמש גם כתחליף סוכר. סוכר קוקוס מופק מעסיס פרחי העץ הירוקים, מנקזים את הנוזל, מסננים ומחממים בטמפרטורה נמוכה עד לאידוי מלא ויבוש כך שנוצרים גרגרים זהובים עדינים. הסוכר שנוצר הנו בעל שפע של חומצות אמינו, ויטמינים ומינרלים כגון מגנזיום, אבץ, אשלגן וברזל וויטמינים מקבוצת  B וכן ויטמין C הסוכר עשיר בסיבים תזונתיים לרבות אינולין האחראי על הערך הגליקמי המאוד נמוך שמכיל סוכר הקוקוס ואחנו גורם ל’נפילות סוכר’ ואנרגיה לאחר צריכתו. ניתן להשתמש בו למגוון רחב של מתכונים כתחליף סוכר, אם כי חשוב לדעת שיש לו מעט טעם לוואי… של קוקוס.

סטיביה – הסטיביה רבאודיאנה הינו צמח תבלין נטול קלוריות המכיל חומר בשם סטיביול גליקוזיד. הצמח הגדל בעיקר בדרום אמריקה שם מכונה עשב מתוק ומשמש כבר מאות בשנים לטיפול בבעיות בריאות שונות. הסטיביה מתוק מאוד, בערך פי 10-15 מסוכר, אבקת הסטיביוזיד המופקת מהצמח מתוקה בערך פי 200. אך היא נטולת קלוריות ולא נחשבת לפחמימה.

הסטיביה היא טבעית לחלוטין ואינה משלבת תהליך כימי בהפקתה כמו הרבה תחליפי סוכר אחרים, הא בטוחה לשימוש בדיאטות שונות ובמיוחד עבור חולי סכרת. הממתיק הזה יעיל בלא מעט תהליכים פיזיים, הוא מסייע בהפחתת לחץ הדם ובאיזון רמת הסוכר בדם, ומסייע למערכת העיכול בפעילותה ובהקטנת חומציות בקיבה. כמו כן, בניגוד לסוכרים אחרים, הוא נמצא יעיל בשמירה על בריאות השיניים, כאשר שימוש בו מקטין את הצטברות החיידקים ומניעת עששת ומחלות חניכיים למיניהם. הסטיביה נמכרת בכמה אופנים, כאבקת ממתיק, גרגירים קטנים או כנוזל ממתיק.

אריתריטול – סוכר כהלי (פוליאול) המופק בתהליך ביולוגי מדגנים מותססים על ידי שמרים ולאחר מכן עובר שלושה מחזורי טיהור יסודיים לניקוי שאריות הדגנים והשמרים. התוצר של התהליך הוא סוכר השווה לכ-70% ממתיקותו של סוכרוז (סוכר לבן) אך נטול ערך קלורי כמעט לחלוטין ואינו משפיע על רמות הסוכר והאינסולין בדם ולכן בעלי סוכר גבוה או סכרת יכולים להשתמש בו בבטחה.

תחליף סוכרים

בניגוד לסוכר הלבן או לשאר הסוכרים הכהליים האריתריטול אינו מעוכל ע”י בקטריות הפה ואינו גורם לעששת ובנוסף הוכח כי גם אינו גורם לקנדידה או תורם לגדילתה כפי שפחמימות וסוכרים אחרים עושים. השימוש בתחליף סוכר זה יחסית מוגבל מאחר שאינו מתמוסס בנוזלים בקלות, הוא גם לא מתקרמל או מסמיך כמו סוכר, אך כדאי מאוד להכניסו למטבח לשימוש במתכונים שלא דורשים מתיקות גבוהה, התמוססות או הסמכה. ניתן לרכוש אותו בצורה גבישית או כאבקה.
כולם כבר יודעים שמתוק הוא טעם החיים, אבל אם אפשר לרכוש אותו יותר בריא ומזין אז כמובן שאנחנו בעד. את כל תחליפי הסוכר המשובחים הללו ניתן למצוא ב’קולה מרקט’ שפע של תחליפים בצורות שונות כגון נוזל, כבישים, אבקות ועוד.

תחליף סוכר
סגירת תפריט

התחבר

הרשמה

Your personal data will be used to support your experience throughout this website, to manage access to your account, and for other purposes described in our מדיניות פרטיות.

פתחו בשיחה
צריכים עזרה?
דילוג לתוכן