מתוקים ומלוחים

ט”ו בשבט הגיע וזה זמן לפירות הקיץ היבשים להפציע

ט”ו בשבט כבר ממש מעבר לפינה ולמרות שהוא מתרחש בחורף חשבנו על זה שאין שום סיבה לא לחגוג דווקא עם פירות קיץ מיובשים ומשובחים, אפרסק, אננס, מלון, מנגו, פפאיה, משמש, שזיף וענבים, חגיגה של טעם, צבע וערכים תזונתיים.

פירות יבשים, מיוצרים על ידי הוצאת המים ע”י יבוש בשמש או באמצעות מכונות מיוחדות.

אמנם זהו תהליך עתיק יומין, בו היו משאירים את הפירות לייבוש טבעי של ימים ארוכים בשמש. אבל למזלנו היום כבר לא צריך להמתין לקיץ ואפשר ליהנות בכל השנה מפירות יבשים של כל עונה. את הייבוש מבצעים היום באופן מתועש המשלב חום גבוהה מתנורים מיוחדים והוספת כימיקלים לשימור הצבע ולהארכת חיי המדף שלהם.

בתהליך הייבוש יוצאים נוזלי הפרי והוא נותר מצומק, עד שביעית מגודלו ומשקלו המקורי עם ריכוז גבוהה מאוד של סוכרים ומכאן גם של קלוריות. חשוב להבין שלא צצות להן קלוריות חדשות או סוכרים שלא היו קודם, בכל פרי בשל או מיובש יש את אותה הכמות, מה ששונה הוא כמויות הצריכה.

כולם יודעים שפירות הקיץ מפתים ומלאי סוכרים וזה לא משתנה ברגע שהם הופכים לפירות מיובשים, ההבדל היחידי הוא בכמויות. כי אם אפשר להסתפק באפרסק בודד, משמש אחד או שני שזיפים טריים זה ממש לא ככה שהם קטנים ומצומקים.

מאחר שאנחנו מאוד אוהבים פירות של קיץ גם כאשר הם יבשים החלטנו לספר לכם דווקא על כמה הם טובים ובריאים.

הם מקור טוב לחומרים מזינים שונים, כולל סוכרים שונים, מינרלים חיוניים כגון אשלגן, מגנזיום, זרחן וברזל.

באופן כללי ניתן להשתמש בפרי היבש כאנרגיה זמינה לגוף, בעיקר בשל תכולת הסוכרים, מסוג פרוקטוז וגלוקוז הגבוהה בהם. רובם  עשירים מאוד בסיבים תזונתיים התורמים רבות לתפקוד תקין של איברים פנימיים בגוף לרבות מעיים ומעי גס. יש בהם כמות נאה של סידן החיונית לבניית העצמות וחיזוק השלד, ברזל הנדרש לתקינות המערכות הפנימיות, ויטמינים מסוג A ו – 6B וכן ויטמין C, E, אשלגן, חומצות אמינו, חלבון, אבץ ועוד.

כמובן שעל מנת ליהנות מיתרונותיהם של הממתקים הטבעיים הללו מומלץ מאוד לצרוך את הפירות היבשים הטבעיים והאורגניים, נטולי סוכר וחומרים משמרים וככה להיות בטוחים שיתרונות הקיץ ישמרו גם בחורף ויהיו נטולי חומרים מיותרים.

תראו איך אפשר לעשות חגיגה של קיץ גם בחורף:

אפרסק מיובש – אפרסק הוא ללא ספק המבשר הרשמי של הקיץ, פרי טעים  להפליא שגם בווריאציה היבשה שלו מומלץ לצרוך.  הוא מפוצץ בויטמינים כגון C, A, 3B והנגזרת שלו ניאצין רכיב המסייע ומועיל באיזון רמות כולסטרול, הוא עוזר להעלות את ה-HDL הכולסטרול הטוב ומפחית את ה-LDL הכולסטרול הרע. ניאצין למעשה, מעכב את יצירת הכולסטרול הרע-LDL בכבד.

כמו שאר חבריו המיובשים גם לאפרסק יש ריכוז מינרלים כגון אשלגן, ברזל, סידן ומגנזיום וסיבים מסיסים ולא מסיסים. הוא משמש כמקור אנרגיה מידי לזמן פעילות ממושך ויש בו תכולת ברזל גבוהה המסייעת להתאוששות מהירה.

מנגו מיובש – אחד הפירות המתוקים ביותר והאהובים בעולם הוא המנגו אשר ניתן כמובן לאכול אותו טרי וגם מיובש. יש לו סגולות רפואיות עתיקות יומין והוא מוצר בסיסי ברפואה האיורוודית המסורתית ההודית כבר למעלה מ -4,000 שנה. גם היום יש לו את אותם הערכים המופלאים לטיפול בדלקות, הגברת מערכת החיסון והורדת רמות הסוכר בדם. מנגו מיובש מספק מנה גדושה במיוחד של נוגדי חמצון המעניקים לגוף הגנה מפני מגוון מצבים בריאותיים מורכבים.

מלון מיובש – קצת מוזר לחשוב על הפרי העסיסי הזה בצורתו היבשה, אבל כאשר מדובר בטעם מושלם זה שווה את הרכישה. המלון שומר על מתיקותו הייחודית, הוא מקור לויטמין C, סידן, ברזל ואשלגן.  הוא עוזר לוויסות רמות הכולסטרול והסוכר בדם. מקדם את בריאות העור והעיניים, ותומך במערכת החיסון כך שהוא יכול להגן על הגוף מפני זיהומים ומחלות.

ענבים מיובשים – אין על ענבים, את זה כולם יודעים וגם על היתרונות הבריאותיים שלהם אין חולקים, גם בצורה הטרייה וכמובן כצימוקים. מאחר שיש לא מעט זני ענבים מן הסתם יש גם שנים שונים של צימוקים.

כיום מבחינים בין שלושה סוגים עיקריים: Raisins, Sultanas, Currants, כאשר ברוב העולם ה”רייזנס” מהווים מילה כוללת לרוב סוגי הצימוקים, גם החומים הגדולים והקטנים וגם הצהובים. בכל אופן הפרופיל התזונתי שלהם זהה והם נחשבים למזינים ובריאים, עד לרמה של עד פי ארבעה מכמות הסיבים, הויטמינים והמינרלים המצויים בענבים טריים.

צימוקים מהווים מקור נהדר לנוגדי חמצון, המסייעים בהגנה על תאי הגוף מפני נזקי רדיקלים חופשיים ומתח חמצוני. הם מסייעים להורדת לחץ דם, משפרים את בקרת הסוכר בדם ומגבירים את תחושות השובע.

דובדבנים מיובשים – הפרי האדום והמפתה בצורתו הייחודית,  מככב בטעמו במצבו הטרי והעסיסי וגם בגרסה המיובשת. שני הסוגים העיקריים של הדובדבנים הם הזן החמוץ הידוע גם בשם דובדבן מונטמורנסי (Montmorency Tart Cherries) והגודגדן – הדובדבן המתוק. מדובר על פרי בריא במיוחד, הוא עתיר  מינרלים וגם ויטמינים. בין היתר מכילים הדובדבנים סידן, מגנזיום, נחושת, ויטמין C,  אשלגן, זרחן, ויטמין ,A ברזל, לוטאין, ויטמיןK , חומצה פולית, בטא קרוטן ועוד. מחקרים מצאו כי הזן החמוץ מכיל יותר נוגדי חמצון מהזן המתוק ולכן יעיל יותר במלחמה ברדיקלים החופשיים. הייחוד בפרי המדהים הוא שהוא בין מקורות המזון היחידים המספקים לגוף מלטונין, נוגד חמצון חזק במיוחד המיוצר באופן טבעי בגוף ותפקידו לסייע בוויסות הביולוגי ודפוסי השינה הטבעיים.  בין יתר הסגולות שלהם הם מפחיתים כאב, מקלים על דלקות בגוף ועל דלקת פרקים, מרגיעים את השרירים ועוד.

אננס מיובש – הפרי הטרופי הכתמתם צהבהב הזה שכולו צועק קיץ מעולה גם בצורתו החורפית. אננס מיובש עשיר בסיבים תזונתיים בלתי מסיסים. סוג זה של סיבים תומך במערכת העיכול ומסייע לה “לעבוד כמו שצריך” סיבים אלה מספקים גם תחושת שובע וניתן לשלבם בחכמה בין הארוחות. הפרי הזה עתיר גם במנגן, מינרל הנחוץ לגוף בהגנה על התאים מפני תהליכי חמצון.

פירות יבשים אמנם לא תמיד קיבלו את הכבוד הראוי להם ועוררו מחלוקות לא מעטות בנוגע לתרומתן המשמעותית לבריאות, אבל ברבות השנים הוכח כי מומלץ ואף חשוב להוסיף אותם לתזונה היומית. חשוב לעשות זאת בצורה חכמה, מבוקרת ומגוונת ובמזל יש שפע של אפשרויות מפנקות במיוחד.

אז באופן כללי ובמיוחד לקראת ט”ו בשבט, תוסיפו קיץ למאכלי החורף, לתבשילים, לדייסות, לקדירה ואפילו למרקים ואת כל השפע הזה ועוד ניתן להשיג ב’קולה מרקט’ פירות יבשים ואגוזים גם בתפזורת ובמיקס וגם בשקיות ובמיוחד במארזים מפנקים בכל הגדלים.

פירות יבשים