מתוקים ומלוחים

פירות יבשים זה טעם החיים!

רוצים שנה מתוקה וגם בריאה? לכו על פירות יבשים… תמרים, דבלים, משמשים, צימוקים ושאר ממתקי טבע נפלאים. במהלך השנים היו מחקרים רבים אודות אכילת פירות יבשים ותרומתם לתזונה ולבריאות ומה שברור הוא שבצורתם הטבעית והאורגנית הם פשוט מעולים.

אז מה זה למעשה פירות יבשים?

פירות יבשים הנם פירות המיוצרים על ידי הוצאת המים מהם על ידי יבוש בשמש או באמצעות מיכון מיוחד. מדובר על תהליך עתיק יומין, בעבר היו משאירים את הפירות לייבוש טבעי של ימים ארוכים בשמש. כיום, כמעט ברוב המקרים הייבוש נעשה בצורה תעשייתית המשלבות חום גבוהה מתנורים מיוחדים והוספת כימיקלים לשימור הצבע ולהארכת חיי המדף שלהם.

בתהליך הייבוש יוצאים נוזלי הפרי והוא נותר מצומק, עד שביעית מגודלו ומשקלו המקורי עם ריכוז גבוהה מאוד של סוכרים ומכאן גם של קלוריות. חשוב להבין שלא צצות להן קלוריות חדשות או סוכרים שלא היו קודם, בכל פרי בשל או מיובש יש את אותה הכמות, מה ששונה הוא כמויות הצריכה. אם ניתן להסתפק בפרי אחד טרי, הרי שעל מנת להשביע את התאבון ובעיקר את הנפש יש צורך בכמויות גדולות יותר של הסוג המיובש ולכן מביני עניין ומומחי תזונה מרימים דגל אדום.

אבל זה ידוע שגבולות צריכים לשים בכל דבר, גם באכילה של פירות יבשים, זה לא אומר שיש צורך להתנזר מהם לחלוטין. יש להם ערכים תזונתיים איכותיים ומצוינים. הם מקור טוב לחומרים מזינים שונים, כולל סוכרים שונים, מינרלים חיוניים כגון אשלגן, מגנזיום, זרחן וברזל.

הם משמשים כאנרגיה זמינה לגוף, בעיקר בשל תכולת הסוכרים, מסוג פרוקטוז וגלוקוז הגבוהה בהם. רוב הפירות היבשים עשירים מאוד בסיבים תזונתיים התורמים לאיברים פנימיים בגוף לרבות מעיים ומעי גס. יש בהם כמות נאה של סידן החיונית לבניית העצמות וחיזוק השלד, ברזל הנדרש ת=לתקינות המערכות הפנימיות, ויטמינים מסוג A ו – 6B וכן ויטמין C, E, אשלגן, חומצות אמינו, חלבון, אבץ ועוד.

כיום ניתן למצוא שפע של פירות יבשים טבעיים ומסוכרים. כמעט לכל פרי יש את הגרסה היבשה, זה כולל כמובן שפע של תמרים: תמר חדרוואי, תמר חלאווי, תמר דקל נור או אמרי, תמר מג׳הול סופר ג’מבו או מג׳הול רגיל. משמשים מסוגים שונים כגון משמש כתום מתוק, משמש אוזבקי, משמש חום אורגני. פירות טרופיים יבשים כגון אננס, מנגו, קוקוס, זנגביל (ג׳ינג׳ר), תות בר מיובש, בננה, פפאיה ודובדבן. שפע של צבעים וטעמים מופלאים.

כמובן שעל מנת ליהנות מיתרונותיהם של הממתקים הטבעיים הללו מומלץ מאוד לצרוך את הפירות היבשים הטבעיים והאורגניים, נטולי סוכר וחומרים משמרים. פירות כגון: חמוציות, גוג׳י ברי, גולדן ברי, צימוקים ועוד.

פירות יבשים בקולה

מה יש בהם שחלקם אף נחשבים לסופר פוד?

גוג’י ברי – פרי כתום אדמדם הגדל על שיח בעיקר במזרח אסיה ומקובל מאוד בסין, טיבט, נפאל ומונגוליה. מחקרים מוכיחים מעל לכל ספק כי בגרגר המופלא הזה כלולים מגוון רכיבים מזינים התורמים לבריאות הגוף. גרגרי הגוג’י הם מקור טוב לוויטמינים ומינרלים, כולל: ויטמין C וויטמין A ברזל, אבץ, חלבון, נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים נוספים. פירות יער אלה מכילים את כל 8 חומצות האמינו החיוניות לגוף. אפשר לאכול אותם גולמיים, מבושלים או מיובשים (כמו צימוקים) וכן לעשות עמם תה צמחים.

גולדן ברי – גרגרי יער זהובים, המכונים בעברית שלפח ומשווקים תחת השם דובדבן אהבה ופנסים סיניים. הפרי הכתום המרהיב שייך למשפחת הסולניים אליה משתייכים גם העגבנייה, החציל והפלפל. אף הם גדלים על שיח ועטופים בקליפה מנייר הנקראת גביע שיש להסיר לפני האכילה, הפרי נאכל כאשר הוא בשל וצבעו כתום זהוב.  יש המכנים אותו ‘סופר פרוט’ מאחר שהוא מכיל תרכובות צמחיות המסייעות לבריאות הגוף. גרגרי היער הזהובים עשירים בנוגדי חמצון, המגנים על הגוף מנזקי הרדיקלים החופשיים, הגרגר הינו בעל תכונות אנטי דלקתיות, הוא מסייע לאיזון הכולסטרול, הוא מסייע לאיזון רמות הסוכר ומעצם היותו עתיר ויטמינים ומינרלים כגון: ברזל, סיבים תזונתיים, ויטמין C, חלבון, ויטמין ,B3 זרחן, סידן, בטא קרוטן ועוד הוא קיבל מעמד של כבוד בתזונה המודרנית. לפירות אלה טעם מתוק וטרופי המזכיר מעט את האננס והמנגו וניתן לאכול אותם בצורתם הטבעית או לשלבם בסלטים, רטבים, ריבות ועוד.

חמוציות – גרגרי יער אדומים וקטנים, קרובי משפחה של האוכמניות, אשר טעמם הטבעי חמצמץ מר, החמוציות נחשבות לפרי היער בעל הריכוז הגבוה ביותר של נוגדי חמצון ומחקרים מעידים כי הן פרי אנטי-בקטריאלי מעולה, מסייע להקל על דלקתיות-יתר ולחזק את המערך החיסוני של הגוף. לא סתם קוראים להן פירות על, יש בהן שפע של יתרונות תזונתיים ובריאותיים התורמים כמעט לכל חלק בגוף.

אחת העובדות הידועות היא שחמוציות מסייעות לבריאות דרכי השתן, אך זה הרבה מעבר לכך. הן מסייעות במניעת מחלות לב וכלי דם, הן טובות לשמירה על המערכת החיסונית וצריכה על בסיס יומי מסייעת לשמור על בריאות התאים ומניעת מחלות ובעיות בריאותיות. הן עתירות בויטמינים בעיקר ויטמין C,  K, B6עשירות במינרלים כאשלגן ומנגן ומלאות סיבים תזונתיים. אפשר לצרוך אותן טבעיות או מיובשות, כסירופ, רוטב או מיץ אורגני טבעי.

את הפירות היבשים, לרבות הסופר פרוט היבשים ניתן להוסיף לגרנולה, לסלטים וקינוחים. כמובן שמומלץ לאכול את הפרי האורגני השומר על יתרונותיו התזונתיים בתהליך ייבוש טבעי, גם אם למראית עין הוא פחות יפה או ססגוני. את כל השפע הזה ועוד, ניתן להשיג ב’קולה מרקט’ פירות יבשים ואגוזים גם בתפזורת ובמיקס וגם בשקיות ובמיוחד במארזים מפנקים בכל הגדלים.

פירות יבשים בקולה מרקט
סגירת תפריט

התחבר

הרשמה

Your personal data will be used to support your experience throughout this website, to manage access to your account, and for other purposes described in our מדיניות פרטיות.

פתחו בשיחה
צריכים עזרה?
דילוג לתוכן