מתוקים ומלוחים

מזונות על לחורף

במקום להיצמד כל החורף לטישו ותרופות נגד שיעול, הרבה יותר פשוט להניח את המזונות הנכונים על הצלחת. פירות הדר, סלמון ואפילו אבוקדו – מדריך תזונה למניעת שפעת והצטננות.

עונת המעבר בקרוב כבר כאן, וכמדי שנה רובנו מבלים את רוב היום בחדרים ממוזגים ולא מאווררים מספיק ונוטים לסבול ממחלות כמו שפעת והצטננות ותופעות מטרידות כמו שיעול, אלרגיה וחולשה.

במקום לחכות עד שגופנו יידבק בווירוס כלשהי, שיטת הנטורופתיה דוגלת במניעה באמצעות תזונה נבונה יותר. כדי שנוכל כולנו לעבור את החורף בשלום, הנה רשימת מזונות העל שכדאי לכלול בתפריט העונתי כדי להימנע מתחלואה המאיימת על בריאותנו:

1. גזר ובטטה

גזר ובטטה מכילים בטא-קרוטן, הנגזרת הטבעית של ויטמין A, המשמש כרכיב חיוני לחיזוק מערכת החיסון הן בשל היותו ממריץ את תפקוד תאי הדם הלבנים והן בשל היותו נוגד חמצון רב עוצמה. בנוסף, הבטא-קרוטן מסייע לראיית לילה, להגלדה של פצעים ולשיקום ריריות פגועות בגוף, כמו במערכת העיכול והעור. חשוב לזכור שמזונות המכילים ויטמין A חייבים להיות משולבים עם רכיב שומני כלשהו, כמו שמן זית, כדי להיטיב את ספיגתו.

2. פירות הדר

פירות ההדר מכילים הרבה ויטמין C, הידוע כמסייע להתמודדות עם מחלות החורף. הוויטמין מחזק את מערכת החיסון באמצעות היותו נוגד חמצון מסיס במים, וככזה ניתן לצרוך אותו ללא תוספת שומן, בשונה מוויטמין A. ויטמין C אף מסייע לקליטת ברזל המצוי במזונות מן הצומח, ולכן מסייע במניעת חולשה הנגרמת עקב אנמיה והיכולה להביא להיחלשות מערכת החיסון.

3. סלמון

סלמון מכיל ויטמין D, שמלבד היותו מונע אוסטאופורוזיס עשוי לסייע במניעת שפעת. בנוסף, הוא מכיל אומגה 3, חומצת שומן רב בלתי רוויה בעלת מגוון עצום של תפקידים, שאחד המרכזיים שבהם הוא היותה אנטי דלקתית ולכן מסייעת במניעת דלקת גרון.

4. נבט חיטה או שמן נבט חיטה

נבט החיטה מכיל ריכוז גבוה של ויטמין E החיוני לשיפור תפקודה של מערכת החיסון. גם ויטמין E יש לצרוך בסביבה שומנית, כיוון שהוא מסיס שומן.

5. ענבים

מהרו ליהנות מהענבים של סוף העונה: הם מכילים רכיב רב עוצמה הנקרא פיקנוגינול, הממריץ את פעילות תאי הדם הלבנים שאחראים על תפקודה התקין של מערכת החיסון. כיום מנסים מחקרים לבדוק את השפעתו על מחלת הסרטן. לצרכנים של פיקנוגינול ממתין עוד בונוס נחמד: עור צעיר ומלא ברק, בשל היותו נוגד חמצון חזק.

6. גרעיני דלעת

גרעיני דלעת עשירים באבץ המסייע לייצור תאי הדם הלבנים, שלמעשה מהווים את השלד של מערכת החיסון בגופנו. בנוסף, אחראי האבץ על שיקום פגיעות פנימיות וחיצוניות, וככזה יכול לסייע לטפל בריריות פגועות באף ובדרכי הנשימה.

7. אגוזי ברזיל

אגוזי ברזיל מכילים את המינרל סלניום, נוגד חמצון המסייע לחיזוק מערכת החיסון ותפקודי הלב. שימו לב: אין לאכול יותר משני אגוזים כאלה ביום, משום שעודף סלניום עלול להיות רעיל לגופנו.

8. אבוקדו

אבוקדו מכיל ריכוז גבוה של מגנזיום, הקשור ביותר מ-300 תפקודים בגוף כמו ויסות לחץ הדם, שיפור תפקודי הלב וקצב הלב, הורדת סטרס נפשי ועוד. אחד מתפקידיו העיקרים של המגנזיום הוא חיזוק מערכת החיסון, וככזה הוא חיוני למניעה של מחלות החורף השונות.

9. אוכמניות ופירות יער

האוכמניות, כמו שאר פירות היער, עשירות בפלבנואידים, נוגד חמצון רב עוצמה. סוג הפלבנואידים שבאוכמניות הוא קוורצטין, המשמש כתומך במערכת החיסון, מצוין לטיפול באלרגיות, טוב לטיפול בשפעת ובהצטננות ומסייע לגוף להתמודד עם וירוסים וחיידקים.

10. בצל ושום

מה עוד ניתן להגיד על האנטיביוטיקה של הטבע, השום? הוא עשיר בנוגדי חמצון, בחומרים מדללי דם ובחומרים המפחיתים את משקעי כולסטרול, והוא ומהווה נשק טבעי עיקרי לטיפול במזהמים. חברו הטוב, הבצל, מכיל תרכובות גופרית המסייעות לספיחת רעלים, לניקוי הכבד ולחיזוק הגוף. יחד הם מהווים כלי נפלא לשמירה על הבריאות הכללית ולמניעת הידבקות במחלות החורף.

11. חליטות ותבלינים מחממים

על פי הרפואה הסינית, חליטות מצמחי מרפא ותבלינים מחממים הם המומלצים ביותר מבחינה אנרגטית לתקופת החורף. הם מכייחים, אנטי בקטריאליים, מדללי דם, אנטי דלקתיים, מורידי חום, נותני אנרגיה וממריצים את תפקוד מערכת החיסון. בין החליטות והתבלינים שכדאי לצרוך בחורף: קינמון, ציפורן, אורגנו, זעתר,כמון, הל, כורכום, ג'ינג'ר, פרופוליס, תימין, סמבוק שחור ולוונדר. אפשר להכניס אותם לכל תבשיל, מאפה או מרק חם – ולזכור תמיד שמרק עוף מהווה בפני עצמו תרופה ידועה למלחמה בשפעת, בהתקררות ובהצטננות.

 

קרדיט כתבה: אלעז יוסף | Ynet בריאות ואיכות חיים. 
סגירת תפריט

התחבר

הרשמה

דילוג לתוכן