מתוקים ומלוחים

חמאת בוטנים, מלאך או שטן?

אח, חמאת בוטנים, איזה דבר טעים! כממרח חלק או עם חתיכות קראנץ’, נטורל או עם דבש… אין על חמאת בוטנים. במשך השנים מעמדה של חמאת הבוטנים לא היה ברור, האם היא ג’אנק-פוד מושחת או תוסף מזון בריאותי וחיוני, האם להוסיף אותה למאכלים או להעלים אותה לחלוטין מהתפריט.

ישנו מיתוס שגורס כי חמאת בוטנים משמינה ויש להימנע ממנה לחלוטין, אך האמת היא שחמאת בוטנים היא דווקא מרכיב חשוב בתזונה היומית. הבוטן שהוא ממשפחת הקטניות כמו  סויה, שעועית, ועדשים, ולא כמו שנהוג לחשוב, ממשפחת האגוזים. עובדה זו גם אמורה לשנות את הדעה על הבוטן הקטן והטעים.

חיונית או הרסנית?

בשנים האחרונות התפיסה הרווחת היא שחמאת בוטנים חיונית לגוף ואף מסייעת לו בתהליכי תזונה נכונה ושמירה על המשקל. כמובן שכמו מאכלים בריאים אחרים, גם את המאכל עתיר השומן והקלוריות הזה יש לצרוך במתינות, אך לא בהימנעות.

חמאת בוטנים מספקת כמות גבוהה ואיכותית של חלבון, בשילוב ויטמינים ומינרלים חיוניים. היתרונות ללא ספק עולים על החסרונות ויחד עם הטעם הנפלא ואפשרויות האכילה היצירתיות והמגוונות שווה להכניס אותו למטבח ולגוף.

אז מה יש לנו שם?

אולי זה יפתיע רבים אבל הבוטנים דלים בפחמימות (בערך 14%) ויש להם אינדקס גליקמי נמוך, בשל כך, הם מתאימים ביותר לסכרתיים ולמי שנדרש להקפיד על תזונה נטולת פחמימות. אמנם הבוטן עתיר שומן, אך בעיקרם אלו שומנים איכותיים הזהים לשומנים הנמצאים בשמן זית ואומגה 6. יש בו מעט שומן רווי ואם אוכלים אותו נטוראל ללא תוספת שוקולד או פינוקים אחרים, הוא לחלוטין מיטיב עם הגוף.

הוספה של ממרח בצורותיו השונות מבטיחה הכנסת ויטמינים ומינרלים איכותיים שנדרשים בשגרה. מדובר על קלוריות שאינן ריקות, יש בבוטנים הרבה מאוד חלבון ממקור צמחי, מגנזיום, ברזל ואבץ, חומצה פולית, זרחן וגם מכלול של ויטמינים E  ושל  B. כל אותם הויטמינים והמינרלים הדרושים לגוף על מנת לתפקד.

בוטנים זה החיים?!

עבור רבים המשפט הזה ממש אינו נכון, מאחר שיש להם אלרגיה לבוטנים, מדובר על אחת מהאלרגיות למזון הכי נפוצות בעולם. אלרגיה היא מצב בו מערכת החיסון של הגוף מזהה חומרים מסוימים כאיום והוא יוצא “להילחם” באמצעות נוגדנים לאיום. הדוף מגיב בשלל תופעות החל מפריחה, קוצר נשימה, נפיחות בגוף, חולשה וירידה בלחץ דם עד לעילפון וסכנת חנק וחלילה מוות.

ילדים ומבוגרים הסובלים מאלרגיה זו נאלצים להימנע מבוטנים ומוצריהם לרבות חמאת בוטנים. הם יכולים להתנחם בחמאת שקדים וממרחים אחרים וכן בחטיפים נטולי בוטנים.

אז, איך אוכלים חמאת בוטנים?

ענף חמאת הבוטנים משגשג מזה עשרות שנים. עם מגוון רחב של מותגים, טעמים ומרקמים, זהו אחד המאכלים המגוונים ביותר שיש בישראל ובעולם. במגוון גדול של אפשרויות וחוויות קולינריות. ניתן למצוא חמאת בוטנים כמעט בכל מקום, יש אנשים שיעדיפו להישאר עם הצורה הקלאסית של כריך עם חמאת בוטנים, כמו האמריקאים שהפכו את כריך חמאת הבוטנים והריבה למאכל לאומי.

יש כאלה העושים שימוש במרכיב כמעט בכל דבר, כולל גלידות, עוגיות, סלטים, מרקים, המבורגרים ואפילו משקאות. בישראל יש את החטיף האהוב והבוטני במיוחד, הבמבה שאין ילד שלא מכיר ובנינו אין מבוגר שלא אוהב.

בחנות המקוונת והמרשימה של ‘הקולה מרקט’ ניתן להתרשם משפע האפשרויות, החל מחמאת בוטנים קראנצ׳י עם שברי בוטנים, המכיל 100% בוטנים קלויים בקלייה איטית ללא צבעי מאכל וללא כימיקלים. מגוון עוגיות וחטיפים עם חמאת בוטנים, בראוניז חמאת בוטנים קשיו וגוג׳י ברי, חטיף נוגו – בטעם חמאת בוטנים מצופה שוקולד מריר, חטיף תמרים במילוי חמאת בוטנים ועד שלל ממתקים ופינוקים שבבסיסם בוטנים או חמאת בוטנים.

חמאת בוטנים טבעית

סגירת תפריט

התחבר

הרשמה

הסיסמה תישלח לכתובת האימייל שלך.

Your personal data will be used to support your experience throughout this website, to manage access to your account, and for other purposes described in our מדיניות פרטיות.

פתחו בשיחה
צריכים עזרה?
דילוג לתוכן