מתוקים ומלוחים

חג שבועות – לא רק גבינות!

חג שבועות בפתח וזאת סיבה נפלאה להלל את שבעת המינים בהם התברכה ישראל.

אז אחרי שבועות ארוכים בהם הארוחות היו כבדות, מלאות בישולי בית מסורתיים ובעיקר בשר… חג הקציר מאפשר לנו להכניס את הטבע לצלחת, למטבח וללב.

החג הזה אמנם ידוע כחג הגבינות, אבל למעשה הגבינה היא רק האקסטרה ובכלל מה שמהווה בסיס לכל ארוחה במהלך החג הם שבעת המינים בכל הצורות והצבעים, הכוללים "חִטָּה וּשְׂעֹרָה, וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן; אֶרֶץ-זֵית שֶׁמֶן, וּדְבָשׁ", אלה מאפשרים לשולחן החג להיות חגיגי וטעים במיוחד.

אחרי איסורי החמץ של חג הפסח והמנגל של יום העצמאות ובכלל אחרי הסגר הזה שהשאיר את כולם בבית, זה הזמן להתאוורר עם מזונות קלים וטעימים, לחמים הום מייד, פשטידות יצירתיות עם שפע של חומרי גלם איכותיים, קינוחים פירותיים ועינוגים אחרים.

אז איך אפשר להיעזר בשבעת המינים ומה הסגולות הבריאותיות שהם מביאים?

  • חיטה – ממשפחת הדגניים, הגידול השני הנפוץ ביותר בעולם אחרי תירס ולפני אורז. מהחיטה קל מאוד לעשות בצק ומהבצק ניתן לייצר שפע של מאכלים פשוטים ומורכבים. החיטה משמשת לאפיית לחם, לחמניות, טורטיות, פשטידות ועוגות, להכנת פסטה ועוד. יתרונותיה התזונתיים רבים ובגרגר חיטה יש כ – 13% סיבים תזונתיים וכ-2% רכיבים ביו-אקטיביים ייחודיים. חיטה לא מעובדת, מה שמכונה חיטה מלאה מכילה פיטוכימקלים ייחודיים כגון: חומצות פנוליות, פלבנואידים, ויטמינים, נוגדי חמצון וכד'. לחיטה "צאצאים" או סוגים רבים בין היתר: בורגול, סולת, פריקה, קוסקוס, כוסמין, סובין חיטה ועוד וכל אחד הוא עולם ומלואו. שולחן החג יהיה לא בלחמים מיוחדים, פשטידות מושקעות, סוגי פסטה מגוונים ושפע של מאפים עם גבינות.

  • שעורה – אף היא ממשפחת הדגניים, נחשבת אחות לחיטה מבחינה תזונתית, אך השימוש מועט יותר. הדגן הזה עשיר בסיבים תזונתיים ויש לו יכולת לשפר בעיות עיכול, להפחית כולסטרול רע ולשמור על רמות הסוכר בדם. מפתיע אולי לגלות אבל דווקא משקה שעורה, מסייע לאנשים לשמור על משקלם ועל בריאותם באופן כללי.

  • גפן – מדובר על אחד הפירות המפורסמים בעולם, אותם ניתן לאכול As Is או מיובש וגם להפיק מהם ריבה, יין ואפילו שמן חומץ, גם עלי הגפן לא נשארים מקופחים וניתן גם אותם לאכול ממולאים או בסלט. ניתן למצוא כמה זנים של צימוקים, צימוק לבן או חום, גדול או קטן וכן שמן זרעי ענבים בטיפות או תרסיס, מיקסים לבישול עם צימוקים וכן עלי גפן כבושים במי מלח מוכנים לאכילה ועוד. לגפן סגולות רבות, הענבים שופעים בנוגדי חמצון השומרים על תקינות ושלמות התאים מנזקי הרדיקלים החופשיים, ותורמים להאטת תהליכי הזדקנות, משפרים את מראה העור, מסייעים בניקוי רעלים מהגוף ובשיקום הכבד. בנוסף מכילים הענבים גם סיבים תזונתיים התורמים לפעילות עיכול תקינה. עלי הגפן בריאים מאוד, הם מקור נפלא לויטמינים C, E, A, K ו-B6, כמו גם ניאצין, ברזל, סיבים, ריבופלאבין, חומצה פולית, סידן, מגנזיום, נחושת ומנגן. הם נטולי שומן או כולסטרול, והם דלי נתרן וסוכר.

  • תאנה – פרי עסיסי קסום אותו ניתן לאכול טרי או מיובש/משומר. תאנה בודדת נקראת "גרוגרת" ועיגול תאנים דחוסות ומיובשות מכונה "דבלים", ניתן גם לעשות ממנה קונפיטורת תאנים שהיא ממש מעדן מלכים. התאנה עשירה בויטמינים מקבוצת B ומכילות כמויות גדולות של בטא קרוטן, ברזל, אשלגן, סידן, מגנזיום, אבץ, נחושת, קובלט, זרחן ויוד, נוגדני חמצון ועוד. יש לה סגולות אנטי דלקתיות וחלב התאנה הטרייה עשויה לרכך יבלות ולסייע בהגלדה מהירה של פצעים.מוצרים לחג השבועות

  • רימון – פרי הרימון, מכיל מאות גרעינים עסיסיים בעלי טעם ייחודי וסגולות רפואיות רבות. ניתן לאכול את גרעיניו, לעשות מהם יין, ריבות, מיץ, רכז, ויניגרט ועוד. יש האומרים כי רכז רימונים משדרג כל ארוחה או תבשיל ומסייע לטעם הייחודי "לצאת" החוצה. הרימון עשיר בסגולות רפואיות וכבר בימי קדם נהגו לעשות בו שימוש נרחב. ברימון ובמיץ הנסחט ממנו כמות גבוהה מאוד של חומרים נוגדי חמצון רבי עוצמה הקרויים פוליפנולים, בעיקר טאנינים ופלבונואידים (כולל אנטוציאנינים, המעניקים לגרגרי הרימון את צבעם האדום). למיץ הרימון יכולת נוגדת חמצון גבוהה מאד. בנוסף מכיל הרימון ויטמין C + K בשיעור ניכר, הוא עשיר גם באשלגן ולכם מסייע בהורדת לחץ דם.

  • זית – פרי קטן עם סגולות גדולות. מעל 2000 זני זיתים גדלים בעולם וכל פרי המופק מהעץ מושפע מכמויות המים והאזור בו הוא גדל. ניתן לאכול את הפרי לרוב לאחר תהליך של כבישה, וכמו כן מופק ממנו שמן זית, שהוא אחד מיסודות הקולינריה המקומית המשמש למאכל בעיקר כתיבול, טיגון ובישול. יש הרבה סוגים של שמנים, אך שמן זית מסוג כתית מעולה מצביע על איכות אמיתית.  בין השמנים המובילים ניתן למצוא שמן זית סורי, פיקואל   קלאסי, קורינאייקי  במרירות גבוהה, ארביקינה מעודן במיוחד בעל ארומה פירותית ועוד. סגולות השמן כוללות יתרונות תזונתיים וקוסמטיים.  שמן זית מכיל חומצות שומן בריאות – שומן חד בלתי רווי ושומן רב בלתי רווי, וכן אומגה 6 ואומגה 9. הוא טוב לבריאות הלב הדם והעורקים. ומיוחסים לו גם סגולות של הורדת סוכר בחולי סכרת.

  • תמר – פרי התמר הוא דבש אמיתי טבעוני ומופלא, פירות התמר נאכלים לחים או יבשים, ניתן להפיק מהם סירופ נוזלי מופלא המכונה סילאן והוא משמש לבישול ודברי מתיקה. יש כמה וכמה זני תמרים למאכל, ברהי – תמר צהוב, חיאני – תמר לח בצבע אדום, חלאווי, חדראווי, זהידי, דרי ואמר, דקל נור. גולת הכותרת והיהלום שבכתר התמר הוא המג'הול –  תמר איכותי ששמו הולך לפניו גם בשווקי העולם ונחשב לממתק יוקרתי וייחודי. תמר גדול ועסיסי המגיע הן אורגני, סופר ג'מבו או רגיל. התמר הינו פרי בריא בעל ערכים תזונתיים ותועלות תזונתיות מעולות, הוא ספק אנרגיה ומהווה תחליף לממתק מלאכותי ולשוקולד ואין ספק כי מדובר על פרי המתאים לאירוח יוקרתי. תמרים משולבים לרוב בחטיפי בריאות ובמיקסים המתאימים כתוספת לתבשיל או לסלט, או כנשנוש בתוספת מילוי שקד או אגוז.

את שבעת המינים בצורותיהם השונות ועוד שפע של מוצרים וחומרי גלם איכותיים אשר ישדרגו את שולחן חג השבועות, ניתן למצוא בקולה מרקט, מרכז של דברים טובים.

תבשיל לחג השבועות
סגירת תפריט

התחבר

הרשמה

Your personal data will be used to support your experience throughout this website, to manage access to your account, and for other purposes described in our מדיניות פרטיות.

פתחו בשיחה
צריכים עזרה?
דילוג לתוכן