מתוקים ומלוחים

מי אמר שבפסח אין מה לאכול?

מכירים את האנשים האלה שכאשר מתקרב פסח הם כבר מרגישים רעב תמידי ומצהירים ששוב לא יהיה להם מה לאכול כל השבוע. אז מי אמר שבפסח אין מה לאכול? קבלו את המאמר שיכניס אתכם לפסח הרבה יותר רגועים ובעיקר שבעים.

כמו ברוב החגים והמועדים בלוח השנה היהודי, מישהו בא עלינו לכלותינו, ניצלנו, אז בואו נאכל. ואולי תופתעו אבל גם בפסח אפשר לאכול ממש לא רע ואפילו נהדר.

לפני שנתחיל לדבר על אוכל ומטעמים בואו ניכנס ל – MOOD של החג, מה זה פסח ומדוע הוא בכלל נחגג. מדובר על החג הראשון מבין שלושת הרגלים. חוגגים אותו במשך שבעה ימים, מט”ו בניסן ועד כ”א בניסן. פסח מציין את יציאת בני ישראל מעבדות במצרים לחירות, שחלה בליל היום הראשון לחג, לאחר מכת בכורות,  וַאֲמַרְתֶּם זֶבַח פֶּסַח הוּא לַהאֲשֶׁר פָּסַח עַל בָּתֵּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּמִצְרַיִם, בְּנָגְפּוֹ אֶת מִצְרַיִם וְאֶת בָּתֵּינוּ הִצִּיל”  (ספר שמות, פרק י”ב, פסוק כ”ז). גם המצה היא זיכרון לאותה בריחה מהירה, מאחר שהבצק לא תפח בני ישראל אכלו מצות. זהו אמנם לחם עוני, אבל אנחנו באים לספר לכם שממש לא חייבים להתענות!

פסח, מצה וטעם פצצה – כשל”פ וטעים

תפריט של כל ארוחה דשנה ומפנקת ובעיקר חגיגית בנוי מכמה חלקים, יש את המנות הראשונות, העיקרית והתוספות וכמובן קינוח מרשים. גם בכל חלקי ארוחת הסדר אפשר למצוא יופי של תחליפים.

מנות הפתיחה כוללות הרבה מאוד ירקות וסלטים וגם במנות העיקריות אין הרבה בעיות והן כוללות בשר, עוף או דג (ויש יאמרו הכל ביחד) כל מה שנותר זה למצוא תוספות, סלטים ומנות אחרונות כשרות לפסח כהלכה וטעימות.

מן הסתם  קמח חיטה ומוצריו אינם כשל”פ ולכן לא באים בחשבון, אבל יש כל כך הרבה תחליפים שעושים עבודה מצוינת גם ביום יום. מחפשים תחליף לקמח, אל תתנו למילה להטעות אתכם ועשו שימוש בקמח שקדים, קמח תפוחי אדמה, קמח טפיוקה, אפשר למצוא אין ספור מתכונים ומאכלים מדהימים ממגוון סוגי מסורות ומטבחים.

ואכן, במציאות של ימינו יש תחליף כמעט לכל דבר, רוצים פסח בניחוח איטלקי, לכו על זה, יש שפע אטריות ופסטה על כל סוגיו, ניוקי תפוחי אדמה, פנה, ריגטוני, פוזילי ספגטי ועוד מאורז מלא, או כוסמת, אטריות אפונה או עדשים אדומות, כל הטוב של המטבח האיטלקי כשל”פ מאוד. מעוניינים במטבח אסייתי כשר לפסח, דפי אורז יהיו אגרול, יש טופו ומוקפצים, נודלס ללא גלוטן וסושי מדהים.

כל מה שצריך זה לחשוב בצורה יצירתית ולוודא שאתם אוכלים קטנית. מאחר ששומרי מסורת רבים מקפידים לא לאכול קטניות, אבל לאלה שכן אוכלים לפי ההלכה יש שפע של אפשרויות. יש מתכונים יצירתיים עם שלל קטניות לרבות אפונה, חומוס, שעועית וכמובן עם הקמחים שמופקים מהם כגון קמח חומוס, קמח אורז, קמח עדשים אדומות, קמח כוסמת ירוקה, קמח תירס וכד’. גם עמילן התירס הקורנפלור כשר לאוכלי קטניות.

אוכלי קטניות יכולים גם ליהנות ממוצרי טופו למיניהם, (מאחר שהטופו מכיל סויה שהיא קטנייה), לכן הם יכולים לעשות שימוש ששאר מוצרי הסויה לרבות רוטב סויה, חלב, משקאות ומעדנים העשויים מסויה וכד’ (במוצרים אלה חשוב לוודא שהם כשרים לפסח מאחר שלעיתים יש בהם גם גלוטן).

כשל”פ מתוק במיוחד

כאשר מדברים על קינוחים או סתם נשנושים גם כאן אפשר בהחלט להיות רגועים. (גם כאן קחו בחשבון את ההסתייגויות של “שומרי הקטניות”), מי שאוכל קטניות יכול ליהנות מפינוקים רבים העשויים או משלבים בתוכם אגוזים, בוטנים, שומשום, חלבה (עם שילובים קסומים כגון פיסטוקים, שוקולד בלגי, פקאן סיני ועוד).

מי שלא רוצה לאפות או להכין לבדו עוגות ומעדנים מתוקים, יכול לרכוש שלל עוגיות מיוחדות לפסח (שיש כאלה שממתינים בסבלנות והתרגשות כל השנה עד שיחזרו) מגוון עוגיות אגוזים, עוגיות קוקוס מטריפות, עוגיות טחינה אקסטרה שומשומיות, עוגיות שוקולד אקסטרה קקאו ועוד. בינינו, אין מספיק ימים בפסח שיכילו את כמויות החטיפים הכשרים, מתוקים ומלוחים.

כמו בכל חג וארוחה משפחתית ובפסח יותר מתמיד, אפשר לתת כבוד לפירות היבשים ולפיצוחים, כי זה בדיוק הזמן ליהנות משפע של פינוקים מהטבע. הכל אצלנו בקולה מרקט כשר לפסח – החל מכל סוגי התמרים תמרים: תמר דקל נור, אמרי, או תמר מג׳הול, משמשים מסוגים שונים כגון משמש כתום מתוק, משמש אוזבקי, משמש חום אורגני ועד פירות טרופיים יבשים כגון אננס, מנגו, קוקוס, זנגביל (ג׳ינג׳ר), תות בר מיובש, פפאיה ודובדבן – שפע של צבעים וטעמים מופלאים.

אז מה אתם אומרים? עם מגוון כזה של מוצרים, נראה לנו שאפשר להסתדר לא רע בארוחת הסדר, בארוחות החג הנוספות הבאות עלינו לטובה וגם בשאר ימי חול המועד.

משתוקקים דווקא למלאווח בפסח?

קחו דפי אורז מהמגוון הקיים (לא תאמינו כמה יש: מאורז מלא, מיסמין שחור, עם סלק, עם כורכום, עגולים או מרובעים) ועושים בהם שימוש כמו בבצק.

מתכון מלאווח לימי חול המועד העליזים:

מצרכים:
4 דפי אורז
1 ביצה
כף חלב
מעט שמן זית / חמאה
2 עגבניות לרסק

אופן הכנה:

  • בצלחת רחבה לטרוף ביצה יחד עם חלב
  • לחמם שמן/חמאה במחבת רחבה
  • לטבול במהירות דף אורז 1 בתערובת, להוסיף דף אורז נוסף ולהצמידו לראשון. לטבול דף נוסף ולהצמידו לקודמים. לאחר שהתקבלו 4 שכבות מניחים לכמה שניות לריכוך עדין.
  • לטגן את דפי האורז כ – 2 דק’ עד הזהבה להפוך ולטגן בצד השני
  • להעביר לצלחת הגשה ולהוסיף לזה רסק עגבניות, סחוג וביצה קשה.

בתאבון וחג שמח!