מתוקים ומלוחים

פקאן ושם – כל מה שמסקרן באגוזים המופלאים

יש בו משהו מיוחד באגוז הפקאן, רעש הפיצוח, הוצאת הליבה מהמעטפת הקשיחה, הטעם החמאתי המתקתק שלא דומה לאגוזים אחרים, השילובים הקולינריים המעניינים. יש אנשים שהאגוז הזה הספציפי מעלה אצלם זיכרונות נעימים, כי על אף שמקורו של העץ באמריקה הרחוקה, חיש מהר הפך לבן בית במדינה ורבים זוכרים את העץ בגינה של סבא, את הפאי של סבתא ואת משחק איסוף הפירות החומים והקשיחים. ואולי הוא נטמע בארץ במהירות כי הוא ממש כמונו הישראלים, קשה מבחוץ אבל רך, מתקתק ונפלא מבפנים.

עץ פקאן הינו עץ נשיר ממשפחת האגוזיים אשר מקורו בצפון מקסיקו ובדרום ארצות הברית באזור נהר המיסיסיפי. גם היום מקסיקו היא יצרנית הפקאן הגדולה בעולם וארה”ב נמצאת במקום השני, כאשר היבול מגיע בעיקר מניו מקסיקו, טקסס וג’ורג’יה. האגוז האמריקאי עשה עליה לישראל בערך בשנות ה – 40 של המאה הקודמת ומיד הפך לגידול משמעותי ולענף יצוא והתחבב על המטבחים הלוקליים השונים.

העץ עצמו גדול ומרשים ועשוי להרקיע עד לגובה של כ – 40 מטרים, מדובר על עץ מאסיבי הדורש כמויות מים מרובות אך מעבר לזה אין צורך להשקיע בו משאבים והוא מאריך שנים ומניב פירות גם מעבר לכמה מאות שנים.

הפרי האהוב גדל בתוך 2 קליפות, הפנימית חומה והחיצונית ירוקה, המכונה “שומר” והיא אכן שומרת על האגוז מפני מזיקים באמצעות עַפְצָן, חומצה טאנית הנמצאת במעטפת החיצונית. כאשר הפרי בשל מתפקעת הקליפה הירוקה החיצונית והפרי האליפטי, בעטיפתו הקשה והחומה נושר על הקרקע. בתוך הקליפה האגוזית נמצא הזרע האכיל והמאוד טעים.

סגולות הפקאן

בדומה לאחיו האגוזים גם לפקאן יתרונות בריאותיים מופלאים הנובעים ממקבץ הויטמינים, המינרלים והסיבים המצויים בו. הוא עתיר בסיבים תזונתיים ומינרלים כגון מנגן, נחושת, מגנזיום המשמש כאנטי דלקתי טבעי, זרחן, ברזל ועוד, יש בו כמות נאה של חומצות שומן בלתי רוויות, בטא קרוטן ואנטי אוקסידנטים.

האגוז מכיל מספר תרכובות פנוליות וקטצ’ינים בעלי השפעה חזקה נוגדת חמצון, האנטי אוקסידנטים מסייעים לגוף להילחם ולהתנגד להשפעות ההתחמצנות בגוף וההרס הנגרם כתוצאה מהרדיקלים החופשיים הנמצאים בבסיסם של מחלות קשות כגון כמה סוגי סרטן, מחלות כבד ולב, אלצהיימר ועוד.

הסיבים התזונתיים הטבעיים שבו מסייעים לניקוי מערכת העיכול ומשפרים את פעילות המעיים וכך מפחיתים את  הסיכוי לפתח קוליטיס (דלקת כיבית במעי הגס) ובעיות בריאותיות נוספות. אותם סיבים תזונתיים גם תורמים להורדת רמות הכוסלטרול הרע והטריגליצרידים ומסייעים במניעת מחלת עורקים כלילית ושבץ.

מעבר לתרומתו לבריאות המערכות הפנימיות של הגוף, הפקאן משפר את בריאות העצם והשיניים ומונע כאבי שרירים. היותו עתיר מינרלים כסידן וזרחן מסייעים לריפוי והתחדשות התאים והרקמות, התאוששות מהירה ופעילות תקינה של כלל המערכות.

מומלץ מאוד לצרוך פקאן בכל הדרכים האפשריות ואת רובן אפשר למצוא ב’קולה מרקט’, החל מפקאן טבעי וגולמי או קלוי בקליפה, מקולף, טחון או פקאן בציפויים ייחודיים כגון פקאן סיני מתקתק, פקאן בציפוי לוטוס, אוראו או בייגלה מעלף, בציפוי חלבה, סומסום או שוקולד בכל הצבעים וכמובן תמרים ממולאים בפקאן טבעי.

אפשר לאכול אותם כממתק, חטיף או פיצוחים, במאכלים מלוחים או במתוקים, סלטים, מנות עיקריות במאפים ובעוגות וניתן כמובן לרכוש אותה בקולה מרקט.

פינוקאן כדורי פקאן

מצרכים:

  • 100 גרם חמאה רכה מאוד
  • 1 כף סוכר חום
  • 1 כפית תמצית וניל
  • 1 כוס קמח רגיל
  • כוס אגוזי פקאן קצוצים דק או טחונים

הכנה:

  • לחמם תנור ל – 180 מעלות
  • בקערה גדולה לערבב ידנית את החמאה, הסוכר ותמצית הוניל לאחר מכן להוסיף את הקמח והאגוזים עד ליצירת בצק אחיד.
  • להכין כדורים ולהניח על תבנית עם נייר אפייה
  • לאפות בתנור כ – 20 דקות עד הזהבה עדינה

לאכול בהנאה!

אגוזי פקאן