מתוקים ומלוחים

אדום, ירוק ומתוק – הכל אודות האבטיח!

הקיץ אוטוטו כאן ואין כמו אבטיח לחגוג את המאורע. זה נכון שבשנים האחרונות אפשר למצוא בשווקים אבטיחים גם בחורף ובעונות המעבר, אבל מאז ומעולם פלח אבטיח קר הוא אחד מסמלי השרב. האבטיח הוא פרי מופלא ולא סתם מרק טווין כתב “כשאדם טועם אבטיח, הוא יודע מה המלאכים אוכלים.”, אבל טווין לא ידע שמדובר בפרי שהוא הרבה יותר מרק טעים.

מדובר על שיח שרוע חד-שנתי ממשפחת הדלועיים. מוצאו באפריקה המשוונית והדרומית וגדל כמעט ללא השקיה בפלחה ובתנאי חקלאות בעל, דהיינו גידולים שאינם מקבלים מי השקיה באופן מלאכותי ורק משקעים טבעיים. כיום מגדלים אבטיחים במקשות עם השקיה מסודרת כאשר המגדלות המובילות בעולם הן סין, ואירן והמשווקות המובילות הן ספרד ומקסיקו.

בימי קדם האבטיח נחשב למאגר נוזלים ובמצריים העתיקה לעיתים קרובות נקברו אנשים עם אבטיחים כ”צידה לדרכם האחרונה”, וניתן למצוא ציורים של אבטיחים על קירות קברים בני 5000 שנה. גם בתנ”ך נזכר הפרי “זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת הֶחָצִיר וְאֶת הַבְּצָלִים וְאֶת הַשּׁוּמִים ” ((במדבר י”א, ה’). גם אם לא מדובר בפרי המבויית אותו אוכלים עכשיו ללא ספק האנושות נהנית ממנו כבר מיליוני שנים.

מה מיוחד באבטיח?

ראשית הוא לא גדל לא על עץ ולא על שיח! אבל זה לא הכל. מדובר על פרי עשיר במים (מעל 90%) ומקור מצוין לנוזלים בעונה החמה, למרות מתיקותו הוא לא עתיר בסוכרים אבל למעשה כלל לא משמין. מכיל כמות של 7% סוכרים וערך קלורי נמוך (30-25 קלוריות ב- 100 גרם). הסוכר הטבעי שקיים באבטיח דווקא מסייע לאיזון רמות הסוכר בדם, מונע התפתחות של סוכרת ועשוי לסייע לתהליכי ירידה במשקל. ולאיזון רמות ה – PH בגוף.

הפרי עתיר בויטמין C, בטא קרוטן, אשלגן וליקופן, מה שהופך אותו ל”פצצה” של נוגדי חמצון. הליקופן המקנה לו את צבעו האדום הוא אנטי אקסידנט רב עוצמה. אבטיח אמנם דל בנתרן אך עשיר באשלגן. מבחינת הויטמינים יש בו גם לא מעט ויטמין A בצורת קארוטין,, וויטמינים מקבוצה B במיוחד B2+B1 חומצת אמינו חשובה נוספת הקיימת באבטיח היא ציטרולין חומצה העוזרת לזרימת הדם בגוף, ומסייעת לבריאות הלב וכלי הדם.

הערכים הבריאותיים שלו וכמויות המים הרבות מסייעות להתמודד עם מגוון רחב של מצבי בריאות כגון: הגדלה של בלוטת הערמונית ,תת חומציות בקיבה ,כבד שומני, אולקוס,בעיות במערכת העיכול והכליות, צרבות ועוד.

גרעיני אבטיח

לא על האדום לבדו

סביר להניח שכולם אוהבים קוביות אבטיח אדומות ומתוקות, אבל תאמינו או לא יש מה לעשות עם חלקי האבטיח האחרים. קחו למשל את הגרעינים. לאבטיח ישנם זנים העשירים בגרעינים שמיועדים לפיצוח ויש כאלה נטולים. כיף לאכול פלח נטול אבל אין דבר מהנה כמו לשבת אח”כ ולפצח גרעינים.

גרעיני אבטיח בדרך כלל קטנים יותר וקשים לפצוח, אך יש לו טעם נפלא ששווה את העבודה.  ב־100 גרם גרעיני אבטיח יש כ־28 גרם חלבון, 47 גרם שומן, 15 גרם פחמימה, 54 מ”ג סידן ו־7 מ”ג ברזל והם מקור משובח למגנזיום, זרחן, אבץ ומנגן עם עושר בויטמין D החיוני לבריאות העצמות ויש לו גם תפקיד חשוב בהגנה על מערכות הנשימה, הלב והמוח. ניתן להשיג אותו בקולה מרקט קלוי נטורל או קלוי מופחת מלח.

אולי לא מפתיע אתכם לפצח גרעיני אבטיח אבל מה תגידו על נגיסה בקליפה? אפשר להשתמש גם בחלק הלבן של האבטיח (כמובן לנקות היטב ולהוריד את המעטפת הירוקה) באמצעות בלנדר לטחון ולהוסיף למאכלים, סלטים ושייק בריאות. בקליפה יש מצבור מעולה של ויטמינים אפילו יותר מהחלק העסיסי האדום. “החלק הלבן” מכיל ויטמינים ומינרלים רבים, חומצות אמינו טבעיות ולא מעט סגולות רפואיות.

אבטיח